fredag den 17. juni 2016

Borgmesteren som boede i Ringparken | Samlet af Karsten A. Krabbe

Lidt Ringparken-historie: Borgmester Lisbeth Olsen

Elisabeth (Lisbeth) Olsen blev borgmester i Roskilde i 1978.
I 1986 går Lisbeth Olsen af som borgmester, men bliver siddende i byrådet.
Ny borgmester bliver Henrik Christiansen.

Lisbeth Olsen boede i Ringparken 8

Hanne Rickert fortæller, at borgmesteren var en meget populær dame i Ringparken.
Hun fortsætter: Hun hjalp de mennesker der havde svært ved at finde et hjem. Mine forældre syntes, hun bare var der for alle dem der havde det svært

Irene Hansen supplerer: Jeg kan bekræfte Hannes oplysning. Hun var også meget vellidt i min familie, netop fordi hun hjalp, når nøden var størst, også via Arbejdernes Boligselskab. Man kunne altid kontakte hende, ingen afvisning eller sure miner.

Susanne Rasmussen oplevede Lisbeth Olsen på denne måde: Hun hilste også altid rigtig pænt på alle hun mødte i Ringparken...
Altid smilende og i godt humør

Roskilde Avis har følgende oplysninger om Lisbeth Olsen: Hun kom fra et job i de lokale boligselskaber, hvor hun anviste lejligheder, og det havde også givet hende et stærkt udgangspunkt.
Med sin charmerende hvide stribe i håret, plus en elskelig og statelig fremtræden, blev hun hurtigt hele 'byens mor', og ved det efterfølgende valg opnåede hun nærmest en 'jordskreds-sejr'.

Merethe Østbye var i erhvervspraktik i Roskilde Boligselskab: Jeg tror, det var i 1962 jeg var i erhvervspraktik i Roskilde Boligselskab i Ringstedgade, hvor jeg mener Lisbeth Olsen var chef.
Hun var så spændende og vidende at være sammen med, og jeg fik lov til at komme med til et byggemøde i Ringparken, og var meget stolt.
Som afskedsgave fik jeg en undulat i kgl. porcelæn af hende, og den har jeg endnu, og tænker på hende når jeg ser den.

Lisbeth Olsen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar